Digitalisaatio tuo uusia järjestelmiä asiakkaille kaikille aloille, mutta tämä on vasta alussa. Toisaalta uusia järjestelmiä vaihdetaan vanhojen tilalle joskus vailla järkeä. Miten löytää toiminnasta ne hukat ja arvoa tuottamattomat työvaiheet, sekä päällekkäiset järjestelmät - Tietotalouden Lean avuksi suuntaan tai toiseen?
Koulutuksessa opit ymmärtämään digitaalisuuden tuomaa hyötyä julkisella sektorilla LEAN -hengessä. Toisaalta järjestelmiä vain hankitaan lisää ja lisää - dokumentoimatta hyötyjä ja tärkeyttä. Koulutuksessa tuodaan esille uusia näkökulmia, digitaalisia palveluja osana palvelutuotantoa. Osassa päivästä mietitään arvoa tuottamattoman toiminnan ja LEAN toiminnan tehostamista toiminnan prosesseissa. Päivän aikana opetellaan ja mietitään digitaalisten palveluiden eli järjestelmien ja tiedonhallinnan arviointia ja kehittämistä
Tilaisuus lähetetään suorana, voit osallistua helposti etänä omalta koneeltasi.
Kaikki striimiin ilmoittautuneet saavat tallenteen käyttöoikeuden 30 päiväksi, eli tilaisuuteen kannattaa ilmoittautua, vaikka ajankohta ei sopisikaan kalenteriisi.
Saat viimeistään edellisenä päivänä ennen tilaisuutta sähköpostissa ohjeet ja linkin, josta pääset seuraamaan lähetystä. Koulutuksen jälkeen saat koulutusaineiston sähköisenä ilmoittamaasi sähköpostiin.
Muista varmistaa, että tietokoneesi internetyhteys toimii, koneen ääniresurssit ovat käytössä ja äänenvoimakkuus sopivalla tasolla. Suosittelemme kuulokkeiden käyttöä.
Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu striimiin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan. Tällöin ilmoittautuminen tulee tehdä suoraan sähköpostilla ilmoittautuminen@yritysakatemia.fi tai soittamalla 09-696 2950.
Ohjelma klo 9.00–16.00 + / - 15 min.
Sisältö:
Prosessien ja kehittämisen askelmerkit
Johdanto LEAN ajatteluun
Asiakas vai kustannus edellä?
Tietotalouden LEAN - onko sitä oikeasti?
LEAN -työkaluja digitaloudessa - onko niitä?
Jatkuvan parantamisen kulttuuri tietotaloudessa, mitä ja missä?
Tiedon laadun ongelmat
Digitaaliset palvelut työvälineenä LEANimmin
Hukan tunnistaminen toiminnassa / prosesseissa, missä ei järjestelmiä
Digitaalisen palvelun hyötyjen ja tärkeyden ymmärtäminen
Digitaalisen palvelun ideointi
Hukan tunnistaminen toiminnassa/prosesseissa, missä järjestelmiä
Digitaalisen palvelun arviointi ja kehittäminen
Päällekkäiset järjestelmät
Järjestelmähankinnat ja tiedonhallinta, järjestelmäsalkku sopimuksineen
Mikä taloudellisesti kannattavaa?
Kuvaaminen ja dokumentointi
Esimerkkejä hukasta ilman järjestelmiä
Esimerkkejä hukasta ja järjestelmistä
Muita työkaluja tietotalouden kehittämiseen