Webinaari: Tiedonhallinnan perusteet - arkistointisuunnitelma ja uuden tietosuojalain merkitys

Kesto: 0.5 pv , Opetuskieli: suomi, Materiaalikieli: suomi, Materiaali: pdf
Webinaari: Tiedonhallinnan perusteet - arkistointisuunnitelma ja uuden tietosuojalain merkitys, ei tenttiä
1.00 Kpl
Webinaari: Tiedonhallinnan perusteet - arkistointisuunnitelma ja uuden tietosuojalain merkitys (0.5 pv), 01.09.2020
290 €
+ alv.. 24%.
Oppiasopimushinta: 246,50€

Tuotekuvaus

Tiedonhallinta on organisaation hankkiman, tuottaman, käyttämän ja säilyttämän tiedon hallintaa. Hyvin hallinnoidulla tiedolla voidaan edistää organisaation tuottavuutta, parantaa palveluja. Arkistointi tuntuu oleva ongelma monessa yrityksessä. Aina ei tiedetä, mitä pitää arkistoida ja kuinka kauan, joten arkistoidaan kaikki ja säilytetään asiakirjoja liian pitkiä aikoja.

Organisaation tulisi laatia ohje, joka helpottaa arkistoon sisällytettävien asiakirjojen käyttöä, ylläpitoa ja hallintaa. Tätä kutsutaan arkistonmuodostus- tai arkistointisuunnitelmaksi (AMS). Toisaalta tiedonohjaussuunnitelma (TOS) koskee sähköistä tietoa, jonka määrä järjestelmien myötä on nousussa. Koulutus on hyväksi erityisesti HR-, talous- ja palkanlaskenta henkilöstölle. Uuden tietosuojalain ja tiedonhallintalain myötä mm organisaation asiakirjojen ja tiedon säilytysajat on tiedettävä (elinkaaren hallinta).

Ilmoittautuneet saavat sähköpostitse linkin webinaariin ennen koulutusta. Tilaisuus lähetetään suorana, voit osallistua helposti etänä omalta koneeltasi.

Kaikki striimiin ilmoittautuneet saavat tallenteen käyttöoikeuden 30 päiväksi, eli tilaisuuteen kannattaa ilmoittautua, vaikka ajankohta ei sopisikaan kalenteriisi.

Saat viimeistään edellisenä päivänä ennen tilaisuutta sähköpostissa ohjeet ja linkin, josta pääset seuraamaan lähetystä. Koulutuksen jälkeen saat koulutusaineiston sähköisenä ilmoittamaasi sähköpostiin.

Muista varmistaa, että tietokoneesi internetyhteys toimii, koneen ääniresurssit ovat käytössä ja äänenvoimakkuus sopivalla tasolla. Suosittelemme kuulokkeiden ja mikrofonin käyttöä.

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu striimiin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan. Tällöin ilmoittautuminen tulee tehdä suoraan sähköpostilla ilmoittautuminen@yritysakatemia.fi tai soittamalla 09-696 2950.



Ohjelma

Ohjelma klo 9.00–11.00  (+/-15 min)

 

Arkistointisuunnitelman tavoitteet ja prosessit

 

Esim. henkilöstöhallinnon asiakirjojen arkistointi

  • Miksi esim. henkilöstöhallinnon asiakirjoja arkistoidaan?
  • Asiakirjahallinnan prosessit ja tavoitteet
  • Arkistoitavat hallinnon asiakirjat
  • Paperiset asiakirjat vs henkilötietojärjestelmät
  • Elinkaaren hallinta

 

Arkistointiin liittyvät säädökset

  • Lait ja asiakirjastandardit
  • Asiakirjavaatimukset ja asiakirjojen julkisuus

 

Uuden tietosuojalain merkitys

  • Elinkaaren alku, tiedon kerääminen
  • Tietojen käsittely ja elinkaaren lopussa
  • Lokien elinkaari

 

Uuden tiedonhallintalain merkitys

  • Tiedonhallinnan suunnittelu
  • Velvoitteet

 

Henkilöstöhallinnon asiakirjojen säilytystavat ja –ajat

  • Eri asiakirjojen elinkaaret
  • Tulkintaa?

 

Arkistointisuunnitelma organisaatioille

  • Arkistointi ja sen periaatteet
  • Digitaalinen taloushallinto
  • Sähköinen arkistointi
Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!