Webinaari: Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat

Kesto: 0.0 pv
Kurssia ei ole tällä hetkellä aikataulutettu. Ota yhteyttä ja sovi asiakaskohtainen koulutus.

Tuotekuvaus

Kuluttajansuojalainsäädäntö on uudistunut 1.1.2022 ja tuonut mukanaan merkittäviä muutoksia sekä tavaran kauppaan että kokonaan uusia säännöksiä digitaalisen palveluiden ja sisältöjen kauppaan. Laki suojaa asiakasta, sopimusehdot yrittäjää. Koulutuksessa saat tiedon ajankohtaisista kuluttajansuojan muutoksista yrittäjän näkökulmasta.

Koulutuksessa käsitellään kuluttajansuojalain perusteita, markkinoinnin pelisääntöjä ja tavaran kaupan tilanteita myyjän näkökulmasta. Milloin tavarassa on virhe ja mitä myyjä on velvollinen korvaamaan, voiko asiakas aina vaatia uuden tuotteen? Kuinka myyjä voi rajoittaa omaa korvausvelvollisuuttaan? Onko takuu avoin shekki ostajalle?

Mitä pitää tietää verkkokaupan ehdoista, jotta myyjä voi olla turvassa? Monet ovat etenkin korona-aikaa perustaneet verkkokaupan tai ovat sellaista perustamassa. Verkkokauppaehdot ovat kuitenkin usein virheelliset tai puutteelliset tavalla, jonka vuoksi peruuttamisoikeus pidentyy 14 päivän sijasta vuoteen tai tai aiheuttaa sen, että asiakas voi jo saadun palvelun hinnan periä vuodenkin päästä takaisin. Oikein tehdyillä ehdoilla säästyy yrittäjä monelta harmilta ja turhilta taloudellisilta menetyksiltä.

Sisältö: Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä, markkinointi ja asiakassuhde, sopimuksen syntyminen ja sen sitovuus, tavarankaupan viivästys – ja virhesäännökset, myyjän vahingonkorvausvelvollisuus, takuun uudet säännöt, digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskeva uusi sääntely, verkkokauppaehtojen merkitys myyjän oikeusturvan takeena.



Ohjelma klo 9:00-12:00 +/- 15 min.

Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä

  • Kuluttajansuojalain soveltamisala
  • Keskeisiä käsitteitä
  • Viranomaiset

Markkinointi ja asiakassuhde

  • Keskeiset markkinoinnin säännöt ja ohjeet
  • Hyvän tavan mukaisuus ja markkinoinnin sopivuus oikeuskäytännössä
  • Reklamaatio-ohjausvelvoite
  • Tiedonantovelvollisuus
  • Hintojen merkitseminen
  • Alennusmyynti ja alennushinnoittelu, uudet säännöt

Sopimus

  • Sopimuksen sitovuus
  • Sopimuksen tekeminen
  • Vakiosopimus ja sen merkitys
  • Sopimuksen sovittelu ja tulkinta

Tavarankauppa

  • Soveltamisala
  • Vaaranvastuu
  • Viivästys
  • Tavaran virhe, reklamaatioaika
  • Virheen oikaisun uudet säännöt
  • Kaupan purku
  • Vahingonkorvaus

Takuun uudet säännöt

  • Mikä on takuu?
  • Tiedot takuusta ja takuutodistus
  • Aikaisemman myyntiportaan antama takuu
  • Kannattaako takuun antaminen?

Tavarankauppa

  • Tuote- ja henkilövahinko
  • Kuluttajasaatavan vanhentuminen
  • Alaikäinen asiakkaana

Digitaaliset sisällöt ja palvelut tiivistettynä

  • Mitä ovat digitaaliset sisällöt ja palvelut
  • Päivitysten toimitusvelvollisuus
  • Viivästys ja virhe

Verkkokaupan sudenkuopat

  • Mitä on etämyynti
  • Ennakkotiedot ja niiden merkitys
  • Tilausvahvistus yrittäjän suojana
  • Sähköisen markkinoinnin säännöt

Peruuttamisoikeus

  • Peruuttamisajan laskeminen tavarankaupassa ja digitaalisten sisältöjen ja palveluiden kaupassa
  • Poikkeukset peruuttamisoikeuteen
  • Peruuttamisajan pidentyminen
  • Kielletyt ehdot
  • Kauppiaan liikkumavara
  • Palvelusten ja digitaalisten tuotteiden riskipaikat
Peruutusehdot
Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin kaksi (2) viikkoa ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!