Positiivisen palautteen taito

Kuvaus

Etu valmennuksesta Wave-jäsenille: Wave asiakaspalveluverkoston jäsenet saavat valmennuksen 690 € hintaan + alv./osallistuja (norm. 790 €). Hinta päivittyy ostoskorissa, kun olet kirjautunut yrityssähköpostilla Oppiaan. Tarkista voimassaolevat jäsenyydet tästä.


Miksi: Kukaan ei ole ikinä kertonut miten sitä positiivista palautetta annetaan!

Paljon puhutaan kriittisestä ja ohjaavasta palautteesta. Keskustellaan palautekulttuurin kehittämisestä. Sivulauseessa mainitaan, että positiivista palautetta tulisi antaa kolme kertaa jokaista kriittistä palautetta kohtaan. 

Mutta kukaan ei kerro miten annat positiivista palautetta - varsinkaan miten muotoilet oikeasti vaikuttavan positiivisen palautteen, milloin sitä kannattaa antaa ja mitä tulee ottaa huomioon.

Mitä: Positiivisen palautteen antaminen on taito! 

On totta, että ollaksemme vastaanottavaisia kriittiselle, ohjaavalle palautteelle tarvitsemme runsaasti kannustusta ja vahvistavaa palautetta. Kaikkein tärkeintä on, että opit löytämään asioita, joita toisissa ja toisten tekemisessä arvostat. Ja että uskallat sanoa ne ääneen.

Positiivinen palaute on kuitenkin paljon muutakin. Oppimalla positiivisen palautteen taidon:

  • voimaannutat toisia ottamaan jatkossakin vastuuta ja haastamaan itseään
  • vaalit luottamusta ja turvallisuuden kokemusta
  • synnytät toivon ja sisun ilmapiiriä. 

Kaipaamme positiivista palautetta, mutta positiivinen palaute ei silti usein tunnu oikein missään. Se johtuu siitä, että palaute ei useinkaan ole oikea aikaista, tarpeeksi henkilökohtaista tai kohdistuu fiksattuihin ilmiöihin eikä uurastukseen ja vaivannäköön. 

Positiivisen palautteen taito -valmennuksessa 

  1. Ymmärrät positiivisen palautteen neljä laatua, missä niistä olet hyvä ja mitä sinun tulisi kehittää
  2. Sisäistät taianomaisen positiivisen palautteen kaavan (lue lisää blogista) - Vaivannäkö, Vaikutus, Viesti -  jotta palautteesi on aina vaikuttavaa 
  3. Opit löytämään arvostettavaa kaikista ja aidosti antamaan positiivista palautetta kaikille

Esimerkkinä: Positiivisen palautteen neljä laatua:

Positiivinen palaute ottaa monia muotoja. Palautteen antamisen voi jakaa kahden jatkumon suhteen: osoittava – reflektoiva ja tarkka – syventävä palaute. Kaikkia näitä laatuja tarvitaan ja onkin hyvä tunnistaa missä itse on hyvä ja mitä kannattaisi kehittää.

Palaute on energisoivaa, kun toinen osoittaa itse toiminnan lomassa mitä teet hyvin. Toisaalta jälkeenpäin annettu reflektoiva palaute voi esim. tehdä sinulle näkyväksi, miten persoonallasi ja vaivannäölläsi ylläpidät erinomaista ilmapiiriä työyhteisössäsi.

Kaipaamme usein tarkkaa palautetta yhdestä teosta tai piirteestä, jotta tiedämme olevamme arvokkaita ja toimintamme menevän oikeaan suuntaan. Syventävä palaute taas on todella arvokasta pidemmän aikavälin kehittymiselle.

Kenelle?

Positiivisen palautteen taito -valmennus tarjoaa oivalluksia kaikille niille, jotka haluavat kehittää kykyään toimia tiimissä, johtaa tai auttaa asiakkaitaan kehittymään, eli esim.:

  • Esimiehille ja johtajille
  • Kollegoille ja tiimipelaajille
  • Joukkueurheilijoille ja coacheille
  • Valmentajille ja konsulteille

Koulutuspäivä

Klo 9.00-16.00, koulutuspäivään kuuluu aktiivista taitojen harjoittelua ja viemistä oman työn kontekstiin, useampi tauko sekä lounas ja yhteistä keskustelua aiheesta.

Valmentajana Pekka Freese

Pekka on psykologi, tunnetaitovalmentaja ja ilmapiirimuotoilija. Pekan missio on auttaa yrityksiä, organisaatioita ja yksilöitä kehittämään psykologisia taitoja, joita teknologia ei vanhenna ja jotka auttavat sopeutumaan jatkuvien mullistusten maailmassa. Hän yhdistää psykologian teoriaa ja käytännön inhimillistä viisautta helposti omaan työhön ja elämään jalkautettaviksi taidoiksi. 

Pekka valmentaa mm. asiakaspalvelijoita, esimiehiä, lääkäreitä ja kaikkia palvelutyötä tekeviä ammattilaisia kohtaamaan taidokkaammin. Hän on työskennellyt Auroran sairaalassa suljetuilla osastoilla, missä hän on perehtynyt terapeuttiseen vuorovaikutukseen vaikeassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa. Pekalla on lisäksi pitkä työkokemus asiakaspalvelusta mm. huippubaristana.

Valmentajana Pekka lähtee aina fundamentaalisista haasteista ja tarpeista ja rakentaa yhdessä osallistujien kanssa tietä kohti käytännöllisiä ratkaisuja. Hänelle totuudellisuus ja läsnäolo ovat olemisen keskiössä. Kaikki tilanteet ovat Pekalle mahdollisuus kasvaa ja oppia.

Pekka on psykologi, tunnetaitovalmentaja ja ilmapiirimuotoilija. Pekan missio on auttaa yrityksiä, organisaatioita ja yksilöitä kehittämään psykologisia taitoja, joita teknologia ei vanhenna ja jotka auttavat sopeutumaan jatkuvien mullistusten maailmassa. Hän yhdistää psykologian teoriaa ja käytännön inhimillistä viisautta helposti omaan työhön ja elämään jalkautettaviksi taidoiksi. 

Pekka valmentaa mm. asiakaspalvelijoita, esimiehiä, lääkäreitä ja kaikkia palvelutyötä tekeviä ammattilaisia kohtaamaan taidokkaammin.Hän on työskennellyt Auroran sairaalassa suljetuilla osastoilla, missä hän on perehtynyt terapeuttiseen vuorovaikutukseen vaikeassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa. Pekalla on lisäksi pitkä työkokemus asiakaspalvelusta mm. huippubaristana.

Valmentajana Pekka lähtee aina fundamentaalisista haasteista ja tarpeista ja rakentaa yhdessä osallistujien kanssa tietä kohti käytännöllisiä ratkaisuja. Hänelle totuudellisuus ja läsnäolo ovat olemisen keskiössä. Kaikki tilanteet ovat Pekalle mahdollisuus kasvaa ja oppia. 

Lue Pekan blogi tästä.

Katso kohtaamisen taito -webinaaritallenne.

Pekan valmennuksista sanottua

"En usko, että ilman Pekan Kohtaamisen taito -etävalmennusta olisin toisiksi paras myyjä 80 myyjän tiimistämme. Tämä on siis toinen viikko ikinä, kun työskentelen myyjänä!"
-Pauli - Myyjä, Rainmaker

“Riittävän selkeästi avattu psykologian termejä ja tuotu niitä käytännön tasolle. Erittäin hyviä työkaluja ratkoa vuorovaikutusongelmia kaikissa tilanteissa."   
- Palaute - Kohtaamisen taito kriisin keskellä -valmennus

”Pekka on vakuuttava puhuja ja asiantuntija. Webinaari yhdisti loistavasti teoriaa ja Pekan omia käytännön kokemuksia. Otan mukaan käytännöllisiä vinkkejä, kuinka ratkaista vaikeita tilanteita hyödyntämällä tilanteeseen sopivaa palvelevan vuorovaikutuksen tyyliä.”
- Hilla Pyykkönen - Elisa, Business Lead 

 

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Järjestäjä