Työntekijän sopimaton käyttäytyminen - puuttuminen ja työsuhteen päättäminen

Kesto: 1 pv , Opetuskieli: suomi, Materiaalikieli: suomi, Materiaali: pdf
KURSSI SULJETTU!

Tuotekuvaus

Milloin työntekijän sopimaton käyttäytyminen tai yhteistyökyvyttömyys voi oikeuttaa päättämään työsuhteen? Mikä on oikeasuhtainen ja oikea-aikainen reagointitapa sopimattomaan käyttäytymiseen? Mitä jos työnantaja ei puutu ajoissa? Miten toimia, jos työntekijä tekee esimieheen kohdistuvan häirintäilmoituksen saatuaan varoituksen?

Työsuhteissa törmätään usein erilaisiin häiriötilanteisiin, joissa työntekijä esimerkiksi käyttäytyy sopimattomasti asiakasta, työtoveria tai esimiestä kohtaan tai joissa yhteistyö työyhteisössä suju. Työntekijä saattaa laiminlyödä tehtäviään ja jättää noudattamatta työnantajan antamia toimintaohjeita tai osoittaa tyytymättömyyttään muunlaisella niskuroinnilla.

Työnantajan on arvioitava, milloin työsuorituksen häiriöön on puututtava ja mikä on oikea puuttumistapa. Puuttumattomuus voi osoittaa, että työnantaja hyväksyy käyttäytymisen ja laiminlyönnit. Työnantaja joutuu arvioimaan myös sitä, onko kysymyksessä yksittäistä työntekijää koskeva asia vai koko työyhteisöä koskevasta työsuojelullisesta asiasta. Mahdollisen varoituksen jälkeen saatetaan esiin nostaa häirintäväitteet työnantajaa kohtaan.

Miten toimia, kun työntekijä käyttäytyy työyhteisössä sopimattomasti tai osoittaa yhteistyökyvyttömyyttä?

 

Tässä koulutuksessa saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten oikeuskäytännössä on suhtauduttu työntekijän sopimattomaan käyttäytymiseen ja yhteistyökyvyttömyyteen?
  • Milloin kannattaa puuttua ja miten? Mitä oikeudellisia seurauksia voi olla työnantajan puuttumattomuudella?
  • Milloin voidaan antaa varoitus? 
  • Miten päättämisperusteita arvioidaan? Milloin työsuhteen voi päättää?
  • Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?
  • Mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde sellaiseen epäasialliseen käyttäytymiseen, johon työnantajan on puututtava työsuojelullisista syistä?
  • Mitä on huomioitava, mikäli työntekijä tekee varoituksen saatuaan häirintäilmoituksen?

 

Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille, esimiehille sekä lakimiehille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:

  • Henkilöstöpäälliköille
  • Esimiehille
  • HR-asiantuntijoille
  • Palkanlaskijoille
  • Henkilöstölakimiehille
  • Työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen asiantuntijoille ja lakimiehille
  • Työoikeusjuristeille

 

Alennukset:

Lakimiesliiton jäsenet, Creditan käyttäjät, Edilexin käyttäjät ja julkisen sektorin edustajat saavat Editan juridisista koulutuksista 20 % alennuksen kampanjakoodilla PROETU20



Ohjelma

Päivämäärä
Aloitusaika
Lopetusaika
Huom!
24.10.2019
09:00
12:00

08:45 Webinaariympäristö aukeaa

09:00 Tervetuloa Edilex Pro -koulutukseen

09:05 Työnantajan oikeus ja velvollisuus puuttua työntekijän työsuorituksen häiriöihin

  • työntekijän työsopimuslain mukaiset velvollisuudet

  • työnantajan oikeus ja velvollisuus käyttää työnjohto- ja valvontaoikeutta

  • työnantajan puuttuminen työsuorituksen puutteisiin

    • keinot

    • tasapuolisen kohtelun vaatimus

09:50 Työntekijän sopimaton käyttäytyminen ja yhteistyökyvyttömyys

  • Oikeuskäytäntöä

10:30 Kahvitauko

10:45 Yksittäistä työntekijää vai työyhteisöä koskeva ongelmatilanne?

  • mikä on sopimattoman käyttäytymisen suhde häirintään?

  • millaiset ovat työnantajan työsuojelulliset velvollisuudet työyhteisön ongelmatilanteessa?

  • miten tulee toimia, mikäli työntekijä tekee häirintäilmoituksen esimiehestään saatuaan varoituksen tai työnantajan puututtua muutoin työntekijän käyttäytymiseen?

11:50 Yhteenveto ja loppukeskustelu

12:00 Koulutus päättyy

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!