8D - juurisyyt ja korjaavat toimenpiteet

Kesto: 2.0 pv
Valitse päivä
Kurssia ei ole tällä hetkellä aikataulutettu. Ota yhteyttä ja sovi asiakaskohtainen koulutus.

Kuvaus

Ongelmien ratkaisemista varten on kehitetty systemaattisia menetelmiä ja malleja, joiden avulla voidaan helpottaa ja hajauttaa ongelmanratkaisua työyhteisön piirissä. Näistä hyvin tunnettu on autoteollisuudessa sovellettava 8D-menetelmä.

Tarjoamme

8D-menetelmässä ongelmanratkaisutiimi, laatutyökalut sekä lomakkeisto on yhdistetty tehokkaaksi kokonaisuudeksi, joka ohjaa ja auttaa onnistuneessa ongelmanratkaisussa.

Palvelumme

Koulutus on kahden päivän mittainen. Koulutus tapahtuu luentojen ja demonstraatioiden avulla. Lisäksi voit keskustella alan asiantuntijan kanssa tilaisuudessa tai ottaa häneen myöhemmin yhteyttä henkilökohtaisesti.

Kurssin tavoitteena on oppia ongelmatyypit ja niiden tunnistaminen, laadun perustyökalut sekä työkalut kokonaisuudeksi sitova menetelmä 8D.

8D-menetelmä tuo käyttäjälleen 8-vaiheisen systemaattisen lähestymistavan, joka ohjaa kysymyksin kohti ratkaisua. Ongelmanratkaisu etenee ongelman tunnistamisesta, sen laajuuden määrittelyn kautta, kohti juurisyiden selvittämistä ja uusien ratkaisujen testausta ja käyttöönottoa. 8D-menetelmä pohjautuu Demingin ympyrään Plan-Do-Check-Act, jota käyttämällä saadaan aikaiseksi prosessiparannuksia ja uusia innovaatioita. Lisäksi kurssilla tutustutaan koesuunnittelumenetelmään, jonka avulla voit testata useita parannusideoita yhtäaikaisesti ja nopeutat ongelmanratkaisua sekä nostat onnistumistodennäköisyyttä.

Ohjelma

PäivämääräAloitusaikaPäättymisaika
22.4.20249.0016.00
23.4.20248.1516.00

Päivä 1

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
09:00 Avaus, esittely ja ohjelma
09:15 Laatu ja laatutekniikka
Ongelmat ja niiden ratkaiseminen
Erityissyy- ja satunnaissyyongelmat
Erityissyyongelman ratkaiseminen
8D ongelmanratkaisumenetelmä
Menetelmän 8 vaihetta
12:00 Lounas
13:00 1D: Valmisteluvaihe
Vaiheen tarkoitus
Tiimin kokoaminen
Millainen ongelma on kysymyksessä?
2D: Ongelman kuvaus
Vaiheen tarkoitus ja laatutyökalut
Asiakkaat, prosessi, olemassa olevat dokumentit
14:30 Kahvi
15:00 3D: Väliaikaiset hallintamenetelmät
15:45 Seuraavien työvaiheiden läpikäynti
16:00 1. päivä päättyy

 

Päivä 2

08:15 Toinen päivä alkaa
4D: Määritä juurisyy ja toimenpiteet
juurisyyn tunnistamiseksi
Vaiheen tarkoitus ja laatutyökalut
Aivoriihi, kalaruotokaavio, 5 miksi analyysi, FMEA
11:30 Lounas
12:30 5D: Tunnista ratkaisu
Vaiheen tarkoitus ja laatutyökalut
Kuinka testataan ratkaisuja (Taguchi L8)
Vahvistus
Vaiheen tarkoitus ja laatutyökalut
14:00 Kahvi
14:30 6D: Implementoi, vahvista korjaavat toimenpiteet
7D: Ennaltaehkäisy
Vaiheen tarkoitus ja laatutyökalut
Mitä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä voitaisiin
tehdä systeemiin ja/tai suunnitteluun?
8D: Onnittele tiimiä
Yhteenveto
16:00 Koulutus päättyy

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. 

Asiakaskohtainen tarjouspyyntö
Järjestäjä
Kimmo Liuksiala

Quality Knowhow Karjalainen Oy
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7
Lahti