Hakukoneoptimointi ja Google Analytics -kurssi

Kesto: 1.0 pv

Kuvaus

Paranna sivustosi hakukonenäkyvyyttä, hanki lisää asiakkaita ja opi analysoimaan liikennettä Google Analyticsilla

  • Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)?
  • Opi tärkeimmät hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät
  • Käytännönläheiset esimerkit parhaiden SEO-käytäntöjen oppimiseen
  • Oikeiden avainsanojen löytäminen sinun yrityksellesi ja tuotteillesi
  • Ilmaiset työkalut avainsanojen ja sivuston näkyvyyden mittaamiseen
  • Workshop: Analysoi ja paranna oman sivustosi hakukonenäkyvyyttä
  • Opi kirjoittamaan parempia otsikoita ja tekstejä web-sivuille
  • Analysoi kävijäliikennettä Google Analyticsin avulla
  • Löydä parhaat markkinointikeinot yrityksesi sivustolle tai verkkokaupalle

Kurssille osallistujat saavat 6 kk käyttöoikeuden laajaan oppimateriaalitietokantaamme, johon sisältyy myös 1 kk sähköpostituki.

Kenelle: Kaikille web-sivujen parissa työskenteleville, jotka haluavat parantaa sivuston orgaanista näkyvyyttä edullisesti ja pitkäjänteisesti. SEO-kurssi sopii sekä sivuston markkinoijalle että ylläpitäjälle.

Ohjelma

Hakukoneoptimoinnin perusteet

  • Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)?
  • Miten hakukoneet ja hakukonerobotit toimivat?
  • Laadukkaan sisällön ja monipuolisen tekstin merkitys
  • Metadatan merkitys ja lisääminen: title ja description
  • Sivustoon viittaavat linkit ja page authority
  • Uutta: Googlen RankBrain-algoritmi
  • Hakukoneystävälliset URL-osoitteet
  • Hyvän julkaisujärjestelmän (CMS) valinta
  • Sivuston rakenne ja navigaatio SEO:n ja käyttäjän kannalta

Kävijöiden seuranta Google Analytics -ohjelmalla

  • Analyticsin perusteet ja vaivaton käyttöönotto
  • Tärkeimpien mittareiden ymmärtäminen: käynnit, sivulataukset, kesto ja välitön poistumisprosentti
  • Kuinka kävijät päätyivät sivuillesi ja mikä heitä kiinnosti?
  • Tavoitteiden asettaminen ja konversioseuranta
  • Mainoskampanjoiden tehokkuuden seuranta (AdWords, Facebook, sähköpostimarkkinointi, bannerit)

Avainsanatutkimus

  • Mahdollisimman tarkkojen avainsanojen löytäminen
  • Avainsanojen hakuvolyymien selvittäminen: Google AdWordsin Avainsanojen suunnittelija

Hyödyllisiä Analytics-toimintoja

  • Lisätietojen hankkiminen (esim. yritys) käyttämällä toissijaista mittasuhdetta
  • Oikopolkujen käyttäminen
  • Ajastetut sähköpostiraportit
  • Omien käyttäjien suodattaminen pois

Harjoitustehtävä oman sivuston kanssa

  • Oman sivuston SEO-analysointi: rakenne, avainsanat, titlet, metakuvaukset, page authority, linkitykset ja sijoitukset hakutuloksissa
  • Tärkeimmät parannusehdotukset ja vinkit hakukoneoptimointiin

Lisää hakukoneoptimointivinkkejä

  • Kuvien optimointi hakukoneita varten
  • Google Search Consolen käyttö (ent. Webmaster Tools)
  • Sivuston ja osoitteiden muuttuminen: hakukoneystävälliset uudelleenohjaukset
  • Hakukonesijoitusten selvittäminen ja seuranta raportointia varten

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Järjestäjä