Tuotekehittäjäksi palvelumuotoilumenetelmin

Kesto: 12.0 pv
Kurssia ei ole tällä hetkellä aikataulutettu. Ota yhteyttä ja sovi asiakaskohtainen koulutus.

Tuotekuvaus

Valmennuksen tavoitteena on antaa osallistujille tietoja ja taitoja kehittää osallistavasti organisaation palveluita asiakastarpeista ja liiketoiminnallisista tavoitteista käsin. Osallistujat saavat kattavan ymmärryksen palvelumuotoilun ja tuotteistamisen perusteista ja he pääsevät kokeilemaan palvelumuotoilun prosessin eri vaiheisiin parhaiten sopivia menetelmiä.

Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen keinoin on mahdollisuus kehittää organisaation toimintamallia ja kulttuuria entistä asiakaslähtöisemmäksi sekä synnyttää uusia, asiakaslähtöisiä palveluja. Oppimisprosessin aikana kasvatat yhtäaikaisesti ymmärrystä organisaatiosi palvelukulttuurin, asiakaskokemuksen ja liiketoiminnallisten tavoitteiden välisestä yhteydestä. Valmennus auttaa sinua myös tarkastelemaan palvelukehitystä taloudellisesta näkökulmasta.

Tuotekehittäjäksi palvelumuotoilumenetelmin valmennuksen oppimisprosessi on rakennettu palvelumuotoiluprosessin pohjalle. Oppimisprosessin aikana sisäistät palvelumuotoilun ajattelu- ja toimintamallin sekä tuet organisaation toiminnan kehittymistä entistä osallistavammaksi ja yhteisöohjautuvammaksi. Valmennus antaa sinulle käytännön kokemusta hyödyntää jatkossa palvelumuotoilua esimerkiksi henkilöstötyytyväisyyden kehittämisessä.

Kohderyhmä:
Valmennuksen kohderyhmänä ovat palveluiden kehittämisestä vastaavat henkilöt.

Laajuus:
Valmennus toteutetaan 22.9.2020-21.12.2021 ja siihen sisältyy 9 lähipäivää ja 3 verkkovalmennuskertaa (yhteensä 7h). Valmennuksessa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä ja viestintäohjelma ZOOMia.

Hinta:
2100 eur+alv/hlö
Luotain tekee yhteistyötä useamman oppilaitoksen kanssa. Kysy mahdollisuutta suorittaa koulutus oppisopimuksella, joka on osallistujalle maksuton.

Valmennuksen sisältö:

Orientaatio ketterään kehittämiseen 22.9.2020

  • Megatrendit ja hiljaiset signaalit tulevaisuuden avartajina
  • Uuden arvon luominen
  • Kehittämisen ekosysteemi, kokeilukulttuuri ja innovatiivinen organisaatio
  • Kehittämisen strategiset lähtökohdat ja skenaariotyöskentely
  • Oppimisprosessi digitaalisessa ympäristössä

Kehittämisidean kirkastaminen (4h), ZOOM-tapaaminen 13.10.2020

  • Ideoiden pitchaus

Osallistava kehittäminen 17.11.2020

  • Uskallus ajatella toisin
  • Kollektiivinen oppiminen muutoksen lähtökohtana
  • Itseohjautuva yhteispeli, vuorovaikutus ja armoton reflektointi
  • Fasilitointi

Kehittämisen suunnittelu ja käynnistäminen 15.12.2020

  • Nopeat kokeilut ja muotoilu palveluiden kehittämisessä
  • Kehittämisen timanttimalli; luovan ongelmanratkaisun prosessi
  • Visualisointi suunnittelu- että kommunikaatiovälineenä
  • Kehittämisen rahoitus ja budjetointi

Asiakaskeskeinen toiminta 25.1.2021

  • Tulevaisuuden asiakas, asiakaskokemus ja brändi
  • Asiakasymmärryksen tiedonkeruumenetelmät
  • Asiakasprofilointi
  • Avainmittarit ja vaikuttavuus

Palveluiden sininen meri (1,5h), ZOOM-tapaaminen 9.2.2021

  • Uuden arvon tuottaminen

Palvelumuotoilun keskeiset elementit 23.3.2021

  • Asiakasymmärrys palvelumuotoilun keskiössä
  • Asiakaspolku; palvelutuokiot ja palvelun kontaktipisteet
  • Service Blueprint
  • Palvelumuotoilun työkalupakki ja tunnelmamuotoilu

Ideointi, palvelujen prototypointi ja pilotointi 5.5.2021

  • Ideointimenetelmät
  • Prototypointi ja testaus
  • Pilotointi

Palvelumuotoilu -case (1,5h), ZOOM-tapaaminen 15.6.2021

  • Benchmarkingvierailu, toisilta oppiminen

Tuotteistaminen tuotekehitystyöprosessissa 24.8.2021

  • Tuotteistamisen hyödyt ja haasteet
  • Tuotteistamisen lähtökohtana asiakasymmärrys
  • Tuotteistuksen prosessi ja ulottuvuudet (sisäinen ja ulkoinen)

Palvelutuotteen lanseeraus ja kaupallistaminen 5.10.2021

  • Tuotteiden ja palvelujen paketointi
  • Palvelukonseptit
  • Hinnoittelu
  • Myynti ja markkinointi

PechaKucha -esitykset 21.12.2021

  • Kehittämisprojektien läpikäyminen
  • Oman osaamisen reflektointi ja vertaisoppiminen
  • Jatkuva parantaminen


Peruutusehdot
Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin kaksi (2) viikkoa ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!