Leanin tunteva esimies

Kesto: 2 pv , Opetuskieli: suomi, Materiaalikieli: suomi, Materiaali: pdf
ILMOITTAUTUMINEN KURSSILLE ON SULJETTU.

Tuotekuvaus

 

Tavoitteet ja hyödyt

Koulutuksen tavoitteena on, että esimiehellä toteutuksen jälkeen on erinomainen Lean-konseptin kokonaisvaltainen tietämys. Osallistuja tuntee Lean –perusteet, periaatteet, menetelmät ja työkalut. Osaa soveltaa ja kykenee toimimaan itsenäisesti Lean –asiantuntijana organisaatiossa, Lean-agenttina tiimissä ja toteuttamaan Lean johtamismenetelmää työyhteisössään ja –ympäristössään.

Kohderyhmä

Eri alojen esimiehet, työnjohtajat ja tiiminvetäjät.

Sisältö

1 päivä LEANIN PERUSTEET

Leanin historiaa

  • Leanin syntymä ja kehitysvuodet. mistä kaikki alkoi ja tämän päivän Lean kattavuus 
Lean Johtamisfilosofia
  • Hoshin Kanri eli Strategian suunnittelun ja toteuttamisen prosessi
  • 7 – askeleen Hoshin suunnittelujakso
  • Hoshin suunnittelun matriisi

Periaatteet ja toimintamallit, työkalut ja menetelmät

  • Virtaustehokkuus vs. resurssitehokkuus
  • Arvovirta ja -työkalut
  • Arvon tuottaminen asiakkaalle ja 8 – hukkaa
  • Tuotannon tehokkuuden lait ja mahdollisuudet
  • Virtauksen kehittäminen

Standardisoitu työ – tuotteistaminen ja mallit

  • Standardisoitujen prosessien kehittäminen
  • Työohjeet (SOP’s) ja työhön opastus
  • Tekemisen haastaminen ja kehittäminen
  • Mene ja näe itse” (Genchi Genbutsu) – osallistumalla oppiminen?

5S – Työympäristön organisointi ja siisteys

  • 5S – työkaluna arjessa

Operatiivisen päivittäisjohtamisen menetelmät

  • Johtamisrutiinit
  • Visuaalinen johtaminen
  • Ongelmanratkaisumenetelmän liittäminen johtamiseen

Yhteenveto ja palautekeskustelu (Keskustelut käydään henkilökohtaisesti etänä jokaisen osallistujan kanssa)

2 päivä LEANAAVA ESIMIES KÄYTÄNNÖSSÄ

Ketterät Lean-työkalut

  • Lean työkalut
  • Lean mittarit
  • Juurisyy analyysi >> yksinkertainen ratkaisu >> toetutus heti
  • Aikataulutettu ongelmanratkaisutyöpaja
  • A3 ongelmanratkaisumenetelmä

Lean käytännössä

  • Kontrolloinnin periaatteet
  • Resurssit ja kompetenssit
  • Työympäristön organisointi
  • Kommunikointi ja havainnointi ja osallistaminen

Lean tekemisen tavoitteet ja toiminnan kohteet

  • Asiakastuntemus
  • Asiakasodotukset, - tyytyväisyys ja mittarit
  • Asiakasodotusten ja tuotannon kuilu – mittaaminen
  • Palvelun kehittäminen Lean –työkaluin
  • Visuaalinen johtaminen

Tiimin aktivointi leanaamaan

  • Visuaalisen johtamisen taulut ja niiden hyödyntäminen
  • Tekemisen delegointi tiimille: työkalut ja toimenpiteet
  • Jatkuvan parantamisen periaatteet tiimin työssä

Kehityssuunnitelman johtaminen

  • Strategialähtöisyys suunnittelussa
  • Yhteiset prosessit
  • Lean – agenttien vastuullistaminen ja valtuutus

Yhteenveto ja palautekeskustelu (Keskustelut käydään henkilökohtaisesti etänä jokaisen osallistujan kanssa)

 



Ohjelma

2-3.4.2019 klo 9:00-16:00

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!