Palvelumuotoilun ABC

Kesto: 1.0 pv
Kurssia ei ole tällä hetkellä aikataulutettu. Ota yhteyttä ja sovi asiakaskohtainen koulutus.

Tuotekuvaus

Palvelumuotoilulla pyritään aina tuottamaan asiakkaille arvoa ja palvelun tuottajalle kilpailuetua. Sitä voidaan hyödyntää olemassa olevan palvelun parantamiseen, uuden kehittämiseen tai jopa aivan uuden liiketoimintamallin luomiseen.

Palvelumuotoilun ABC -koulutuksessa pääset tutustumaan palvelumuotoilun maailmaan ja sen periaatteisiin sekä opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja omassa työssäsi. Koulutuksessa opit myös asettamaan asiakkaan kehittämisen keskiöön sekä miettimään, millaista arvoa ja millaisen kokemuksen palvelusi tuottaa käyttäjälle.

Koulutuksessa käsitellään
– palvelumuotoilun taustoja ja periaatteita
– palvelumuotoilun prosessi vaihe vaiheelta
– erilaisia palvelumuotoilun työkaluja, kuten empatiakarttaa, story boardia ja palvelupolun rakentamista käytännössä kokeillen
– kuinka palveluita kehitetään kokeilujen kautta

Jotta saat koulutuspäivästä uuden tiedon lisäksi myös konkreettista hyötyä, mietithän ennen tuloasi jo valmiiksi joko
– selkeän, pienen kehittämisen kohteen, johon organisaatiossanne kaivataan uusia ajatuksia tai
– asiakaskohderyhmän, jolle voisi lähteä kehittämään uutta palvelua.

Riittää, että toinen näistä on selkeänä mielessäsi, kun tulet paikalle. Pääsemme siitä koulutuksen aikana eteenpäin!

Kenelle?
Koulutus sopii kaikille palvelumuotoilusta kiinnostuneille ja aiheeseen ensi kertaa tutustuville. Erityisen hyvin se sopii esimiehille sekä henkilöille, joiden työhön kuuluu palveluiden kehittämistä tai asiakastyötä.

Kouluttaja
Palvelumuotoilun väitöstutkija Irina Kujanpää tekee julkisella alalla asiantuntijatyötä, ja auttaa yrityksiä ja organisaatioita saavuttamaan itseään suurempia tavoitteita. Hän toimii myös valmentajana palvelumuotoilun, brändäyksen ja innovatiivisen kehittämisen koulutuksissa. Teollisena muotoilijana uransa aloittanut ja sittemmin palvelumuotoiluun ja strategiseen kehittämiseen keskittynyt Irina uskoo, että muotoilun ajattelumallien ja työkalujen avulla kuka tahansa pystyy löytämään työhönsä uusia näkökulmia.


 



OHJELMA
08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09.00 Koulutus alkaa
10.00 – 10.15 Tauko
11.45 – 12.30 Lounas
14.00 – 14.15 Iltapäiväkahvi
16.00 Koulutus päättyy

Johdatus palvelumuotoilun maailmaan ja mahdollisuuksiin
– Mistä palvelumuotoilussa on kyse
– Palvelumuotoilun historiaa
– Palvelun muotoilu kokemuksena
– Miten palvelumuotoilu eroaa muusta palveluiden kehittämisestä
– Mihin palvelumuotoilua voidaan käyttää ja mitä hyötyä siitä on
– Esimerkkejä muotoilluista palveluista

Palvelumuotoilun periaatteita ja käytäntöjä
– Asiakaslähtöisyys
– Arvon ja merkityksen luominen
– Oikean ongelman löytäminen
– Seikkailu ja serendipiteetti
– Tulevaisuusnäkökulma ja gapit
– Prototypointi
– Skaalaaminen

Prosessin vaiheet
– Palvelumuotoilun prosessikuvauksia
– Prosessin eteneminen vaihe vaiheelta

Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut käytännössä
– Oman tai annetun palveluidean kehittäminen palvelumuotoilun prosessin ja työkalujen avulla
– Työkaluina mm. empatia- ja sidosryhmäkartat, lotus blossom, palvelupolku ja service blueprint

Kokeilukulttuuri osana palvelumuotoilua
– Jatkuvan parantamisen malli palvelumuotoilussa


Peruutusehdot
Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin kaksi (2) viikkoa ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!