Certified Agile Service Manager®

Kesto: 2.0 pv

Tuotekuvaus

Tämä kaksipäiväinen kurssi tarjoaa johdannon ketterään palvelunhallintaan (ASM, Agile Service Management) sekä työkaluja sen soveltamiseen sekä ketteryyden idean integroimiseen palvelunhallinnan prosesseihin ja prosessien kehitykseen. Ketterä ajattelu parantaa IT:n vaikuttavuutta ja tehokkuutta sekä mahdollistaa IT:tä tuottamaan arvoa vaatimusten muuttuessa.

KURSSIN TAVOITTEET

Oppimistavoitteet Certified Agile Service Manager (CASM) -kurssilla ovat ymmärtää:

  • Mitä tarkoittaa "olla ketterä"?
  • Agile Manifesto, sen ydinarvot ja periaatteet
  • Ketteryyden käsittteet ja käytännöt sisältäen  ITSM, Kanban, Lean ja DevOps
  • Scrumin roolit, tuotokset ja tapaamiset kun Scrumia sovelletaan tuotteiden ja prosessien kehittämiseen 
  • Ketterän palvelunhallinnan (Agile Service Managemen) kaksi näkökulmaa:
    • 1 - Ketterä prosessin parantaminen (Agile Process Improvement) – varmistamaan että prosessit ovat leanejä ja tuottavat "juuri tarvittavan määrän" kontrollia 
    • 2 - Ketterä prosessin suunnittelu (Agile Process Design) – Ketterien käytäntöjen soveltaminen prosessien suunnitteluprojekteihin. 

KURSSIMATERIAALIT

  • 16 tuntia valmentajavetoista luokkahuonevalmennusta harjoituksineen (koulutuskieli suomi/englanti)
  • The Agile Service Management Guide - opas  ja Scrum Guide -opas (ennakko-opiskelumateriaalina, englanniksi)
  • Luentomateriaalit (loistava koulutuksen jälkeinen työkalu, englanniksi)
  • Osallistuminen ainutlaatuisiin soveltaviin harjoituksiin, jotka on suunniteltu perusideoiden havainnollistamiseen
  • Esimerkkidokumentteja, dokumenttipohjia, työkaluja ja tekniikoita
  • Pääsy lisätietopankkeihin ja yhteisöihin 

AGENDA

Päivä 1

  • Mitä on ketteryys (Agile)?
  • Ketterät käytännöt
  • Mitä on ketterä palvelunhallinta (Agile Service Management)?
  • Prosessin suunnittelun perusteet
  • Ketterä prosessisuunnittelu
  • Scrumin perusteet
  • Kotitehtävä: määritellyt lisätehtävät

Päivä 2

  • Scrumin roolit/ketterän palvelunhallinnan roolit 
  • Scrumin tuotokset/ketterän palvelunhallinnan tuotokset
  • Scrumin tapahtumat/ketterän palvelunhallinnan tapahtumat
  • Ketterä prosessin parantaminen
  • Ketterän palvelunhallinnan teknologiat
  • Kuinka päästä liikkeelle
  • Kertaus koetta varten
  • Koe

SERTIFIOINTI

Sertifiointitesti koostuu 40:stä monivalintakysymyksestä (englanniksi) ja läpiääsyyn tarvitaan 26 oikeaa vastausta. Aikaa suorittamiseen on 60 minuuttia. Kokeen läpäisseille myönnetään Certified Agile Service Manager® -sertifikaatti. 

ENNAKKOVAATIMUKSET

  • Ennakkotehtävien suorittaminen
  • Kokemus palvelunhallinnan prosesseista ja ITIL®istä on suositeltavaa

KOHDEYLEISÖ

  • Kuka tahansa ken on kiinnostunut oppimaan ketterien menetelmistä ja SCRUMista tuotteiden ja palveluiden näkökulmasta
  • Työntekijät ja johtajat, jotka suunnittelevat, kehittävät tai muuten parantavat prosesseja
  • Konsultit, jotka opastavat asiakkaitaan prosessien parantamisessa
  • Sisäiset ja ulkoiset toimittajat
  • Prosessien sidosryhmät 

Certified Agile Service Manager (CASM) -kurssi vastaa hyvin pitkälti Certified ScrumMaster (CSM) -koulutusta.

 



Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!