Applikaatiopohjaisen palvelun johtaminen

Kesto: 2.0 pv

Tuotekuvaus

Tässä koulutuksessa käydään läpi olennaisimmat applikaatiopohjaisen palvelun johtamiseen liittyvät seikat. Applikaatiopalvelut muodostavat merkittävän osan IT palveluita kuluttavan organisaation palveluista. Niillä on omat erityispiirteensä verrattuna organisaation muun tyyppisiin palveluihin. Tässä koulutuksessa katsomme asiaa applikaatiopohjasten palveluita keskeisesti hallinnoimien roolien näkökulmasta.

Kurssi antaa hyvän kokonaiskuvan palvelun johtamisesta ja palvelua ympäröivästä toimintakentästä. Kurssilla esitellään paljon esimerkkejä oikeissa tilanteissa toteutetuista ratkaisuista.

Koulutus on tarkoitettu applikaatiopohjaisten palveluiden tuottamiseen osallistuville henkilöille, kuten palvelupäälliköille, muutoksenhallintapäälliköille, palvelun omistajille, teknisille asiantuntijoille, pääkäyttäjille ja kehittäjille. Kurssi sopii mainiosti ensimmäiseksi kurssiksi palvelunhallintaan ja sitä voi täydentää tarkemmilla asiakohtaisille kursseilla kuten ITIL 4 Foundation, Service Automation Framwork, VeriSM, CASM, DevOps ja Prince2. Toisaalta kurssin näkökulma ja ote on käytännöläheinen ja kokemukseen perustuva, joten kurssin sisältö sopii myös kyseisien kurssien käyneille kun he haluavat enemmän konkretiaa mitä kyseiset asiat tarkoittavat käytännössä. 

Ensimmäisen päivän agenda

  • Johdatus it-palveluhallintaan ja palvelun anatomiaan
  • Organisoituminen yksittäisen palvelun näkökulmasta
  • Palvelun elinkaari
  • Palvelun tärkeimmät sidosryhmät
  • Kommunikaatio palvelun tuottamisessa
  • Tärkeimmät prosessit ja praktiikat palvelutuotantoon liittyen
    • Loppukäyttäjien tukeminen
    • Muutoksenhallinta ja kehitysprojektit
    • Palveluun liittyvän informaation hallinta
    • Palvelulupaukset ja niiden seuranta
    • Jatkuva palvelun parantaminen.

Toisen päivän agenda

  • IT-palvelun tuottamiseen osallistuvien henkilöiden johtaminen
  • Käyttäjälähtöinen palvelumuotoilu automaation lisäämiseksi
  • Ketteryys palvelunhallinnassa – Agile ja DevOps
  • Organisoitumisen monitoimittajaympäristössä ja läpi palvelurajojen tapahtuvan yhteistoiminnan hyödyt

Valmentaja toimii vanhempi konsultti Lari Peltoniemi Wakaru Oy:stä. Lari on toiminut palveluhallinnan kehitysprojekteissa konsulttina yli 10 vuotta. Hänellä on vahva kokemus liiketoiminta sovelluspainotteisten palveluiden organisoimisesta. Lari toimii myös valmentajana ITIL, SIAM, CASM, CAPO, VeriSM ja CMDB -viitekehyksien kursseilla.



Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!